חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים
מרכז חינוכי שניידר
דלג על מרכז חינוכי שניידר

מרכז שניידר לרפואת ילדים

מדינת ישראל | משרד החינוך | מחוז תל-אביב

JCI - תו תקן של איכות ובטיחות
חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים
חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

כלים ושיטות בעבודה החינוכית

בעבור כל תלמיד המאושפז במרכז שניידר, בין אם אשפוז קצר או אשפוז ארוך, נבנית תכנית אישית המתאימה לצרכיו, יכולתו והמגבלות הרפואיות הקיימות. התכנית כוללת: לימודים בהמשך לנושאים הנלמדים בבית הספר ופרקטיקה טיפולית כמענה למצבו הפיזי והרגשי של הילד המאושפז וכחלק מהמלצות הצוות הרב מקצועי במחלקה.

 

פעילות המרכז החינוכי מתפרשת על פני כל מחלקות האשפוז במרכז שניידר לרפואת ילדים: מחלקות הילדים, דיאליזה, כירורגיה, אונקולוגיה, פסיכיאטריה, אשפוז יום ועוד. הלימודים מתקיימים בכיתות לימוד במרחבים יעודיים וכן ליד מיטת האשפוז ובמתכונת משתנה: עבודה פרטנית, קבוצות גילאיות קטנות ואקראיות ועד קבוצות רב גילאיות ורב לשוניות.

 

לרשות צוות המרכז החינוכי אמצעים מגוונים וחדשניים המותאמים לסוגי הפעילות השונים. לדוגמא: מחשבים ניידים, טאבלטים, מסך חכם לתקשורת בחדרי בידוד, אביזרי אומנות ומלאכת יד, כלי נגינה, צעצועים ומשחקים, חדר סנוזלן (Snozlen) – חדר גרייה רב חושי, Snozlen נייד ועוד. המרכז החינוכי אימץ, פיתח ופתח ערוצים מגוונים ושיטות לביסוס והרחבה מקצועית של האמצעים הפדגוגים.


מתוך אוגדן הכלה של משרד החינוך:
"בית ספר מאפשר לחברים בו את היכולת לצמוח בתנאים המיטביים להתפתחותם, לקידומם, ולרווחתם הנפשית. זהו מקום המכיר בשונות, בגמישות ובחשיבה צירתית, פועל ליצירת תחושת שייכות, מוגנות ומשמעות, ומקיים דיאלוג משמעותי לכלל החברים בו: תלמידים, צוות מורים, עובדים, הורים והקהילה בה הוא פועל".

 

"בבסיס פעילותו של בית ספר מכיל נמצאת תפיסת עולם המאמינה כי על בית הספר לתת מענה מיטבי לכלל תלמידיו וככזה - מעניק לכל תלמיד הזדמנות אמיתית ומותאמת למצות את יכולותיו. בנוסף, מהווה בית ספר מכיל דוגמה עבור תלמידיו להתמודדות עם קונפליקטים בדרך של שיח ודיאלוג עם עמיתים, בינם לבין עצמם ועם אחרים, במטרה לחנכם להיות הם עצמם אנשים מכילים

מבחני בגרות


זכותם של תלמידים להיבחן במבחני בגרות על פי לוח המבחנים המפורסם על ידי משרד החינוך במהלך האשפוז ועל פי הנחיות המשרד לנושא תלמידים מאושפזים. התיאום מתבצע על ידי המרכז החינוכי בשניידר, באמצעות המורה האחראית בכל כיתה. ("לתלמיד ולמשפחה – משרד החינוך")

 

 

מודל child life


מומחה ל"עולמו הבריא של הילד החולה" הינו מודל המכשיר אנשי מקצוע מתחומי החינוך לתמוך ולעודד את הילד החולה, תוך פיתוח כלים שונים ולימוד מיומנויות שונות של  התמודדות עם החיים בצל המחלה, האשפוז והחזרה אל השגרה. המומחה מספק תמיכה רגשית לילד ומשפחתו תוך דיאלוג עם הילד, התבוננות והבנה של היבטים נוספים בזמן האשפוז ובתהליך ההתמודדות וההחלמה.

תחום זה פותח בארצות הברית ועבר התאמה למערכת הבריאות והחינוך בישראל  על ידי ד"ר סוזי קגן מאוניברסיטת בר אילן ומשכית גילן שוחט מנהלת המרכז החינוכי במרכז שניידר והועבר לראשונה כפיילוט לצוות המערך החינוכי של מרכז שניידר.


הכנה להליכים רפואיים – תיווך למציאות לא מוכרת


הליכים רפואיים מורכבים הם אירועי חיים העלולים להציב איום על השלמות הפיסית של הילד ועל זהותו העצמית, עלולים להוליד תחושות חרדה, אי וודאות ואובדן שליטה. לפיכך ההכנה חייבת להיות מדויקת ומותאמת לילדים, מכוונת להפחתת חרדה והגברת תחושת המסוגלות העצמית. תהליך זה מקדם את ההחלמה וההתמודדות של הילד, כולל מתן ידע, המחשה והתבוננות על המצב החדש ממקום מסייע, תוך שילוב שיח על עצמיותו של הילד, כוחותיו והרגשותיו.



מודל עבודה עם בובות מותאמות להכנה לאירועים רפואיים


מתוך העבודה השוטפת בבית חולים לילדים, עלה כי הילדים מזדהים באופן מיידי עם בובות "המדברות" חוויות דומות לשלהם ונותנות לאותם ילדים "קול" ולגיטימציה לרגשות ומחשבות שונות העולות בעקבות האשפוז ושפעמים רבות אינם מסוגלים מסיבות שונות, לבטא במילים.  

בובה מעין זו מקלה על ילדים ובני נוער לראות בה את עצמם ומעצימה את תהליך ההזדהות עמה. הפעילות עם הבובה נעשית תוך שימוש בהומור המותאם לילד וברובו הינו הומור עצמי של הבובה. עוצמתה של הבובה היא היותה חוצה גילאים, כך שגם בני המשפחה, כמו הילדים, מתחברים אליה באופן מידי, מתנתקים מעובדת היותה בובה ופותחים עמה בדיאלוג.

במרכז החינוכי המודל מופעל בכל המחלקות בעזרת בובות הכנה ייעודיות (ניתוחי לב חזה, אורולוגיה ועוד)  המזמנות לילד התנסות פעילה בהדמיית ההליך הרפואי וכאמור מאפשרות הזדהות ומעודדות ביטוי לתכנים רגשיים השלכתיים מעולמו הפנימי של הילד.

להרחבה: ("דיאלוג חינוכי בשעת משבר")


חדשנות טכנולוגית


הטכנולוגיה מאפשרת להתאים תכנים רלוונטיים למגוון גילאים ב"שפה יעודית" המגרה לפעילות, ומאפשרת למידה עצמאית ואינטראקטיבית. כמו כן, מתאפשרת דרך ויזואלית לקשר בין רעיונות מופשטים כגון: הסבר על  משמעות בדיקות הדמיה שונות בין רעיונות קונקרטיים יישומיים, כיצד הילד יכול לגייס את הידע אותו הוא לומד ולהשתמש בו ככלי להתמודדות טובה יותר, יעילה יותר ורגועה יותר בזמן הבדיקות. 
 

ג'לולוגים


ג'לולוגיה היא מדע ההומור. מודל הג'לולוגיה התפתח אחרי שנים של עבודת הליצן הרפואי בבית חולים, בליווי ילדים במצבי אשפוז שונים. השיטה פותחה בעקבות צורך גדול שעלה מהשטח לכלי שיאפשר התמודדות עם מציאות בלתי רצויה באמצעות מיומנויות מגוונות. במודל הג'לולוגיה נעשה שימוש בשילוב אמנויות ובטכניקות מעולם החשיבה היצירתית. המפגש החווייתי והמהנה מאפשר הסתכלות מחודשת ולא מרתיעה על המציאות, אותה חווה המשתתף תוך התנסות בדרכים שונות ומרעננות.

מודל הג'לולוגיה הינו כלי שעוסק בתקשורת בין אישית ותוך אישית, המודל מאפשר עבודה אישית וקבוצתית מעצימה, השמה במרכזה הקניית מיומנויות להתמודדות במצבי לחץ, ערוץ בטוח לשיתוף ופתיחת ערוצי תקשורת נוספים לתקשורת בין אישית ותוך אישית.

בהכשרת הג'לולוגים, המרכז שם דגש עיקרי על יכולותיו של הג'לולוג לראות, להבליט ולשקף לילד המאושפז את הצדדים הבריאים, החזקים והחיוביים שלו.

 


מוסיקה


תרפיה במוסיקה הינה גישה טיפולית מבוססת ומוכרת, העושה שימוש במוסיקה בכדי לתת מענה למצבים רפואיים ונפשיים שונים. על פי גישה זו, תהליך ההבראה והשיקום של הילד, הכולל הליכים רפואיים, מלווה בתמיכה נוספת, החל משלב האבחון וכלה בליווי אישי של הילד במשך תקופת האשפוז והחזרה לשגרה. אנשי המוסיקה במרכז הינם אנשי מקצוע מומחים בתחומם ומנוסים, אשר עובדים בשיתוף ובקשר ישיר עם הצוות החינוכי והרפואי בכל מחלקות בית החולים, בכפוף לצרכים הפיזיים, הרגשיים, הקוגניטיביים, התרבותיים והחברתיים של כל ילד וילדה.

בנוסף, המוסיקאי מנגיש את החוויה המוסיקלית בהתאם ליכולות וצרכי הילדים, כך שיחוו מידה כלשהי של הצלחה בנגינה או בהאזנה. הצלחות קטנות אלו, עוזרות בחיזוק הדימוי האישי של הילדים ובהעצמה וחיזוק המוטיבציה והחיוניות.


 

טיפול הבעתי


טיפול בביבליותרפיה –

תרפיה באמצעות סיפורים. אנו יודעים מהמחקר ומניסיוננו בבית החולים, כי לסיפורים יש כוח לרפא. באמצעות הסיפורים ניתן להתחבר לנפשו של הילד המטופל לגעת בו ולעזור לו לנווט למקומות של העצמה.


החוויה המתרחשת באמצעות כלי זה, משמעותית בין אם הסיפור הוא מתוך ספר כתוב קיים, בין אם את הסיפור מחבר המטפל בהכוונתו של הילד, ובין סיפור שיוצר וכותב הילד בעצמו.

עבודתה של התרפיסטית נעשית במספר מחלקות, באמצעות מגוון של סיפורים, המתאימים לגילו של הילד המאושפז, תוך כדי התייחסות לסוג ההליך הרפואי שעברו בין ניתוח ובין הליך אחר. מהניסיון המקצועי שלנו עולה, כי הילדים מזדהים עם גיבורי הסיפורים אשר חוו חוויות דומות לשלהם ומעניקים לאותם ילדים לגיטימציה לרגשות ומחשבות שונות שעולות בהם בעקבות האשפוז, מחשבות ורגשות שלעתים קרובות אינם מסוגלים, מסיבות שונות, לבטא במילים.


 

קדרות


במרכז החינוכי פועל שנים רבות אמן קדרות. האמן משתף את הילדים בתהליך היצירה בעבודת החימר ובחדוות היצירה הנלווית. התהליך היצירתי מותאם לכל ילד על פי גילו, דתו ותרבותו. הילדים נחשפים לחומרים שונים, המעוררים את דמיונם ואת יכולת היצירה בעזרת היכרות עם אומנים, יצירות מגוונות ובהקניית טכניקות שונות. היצירה מאפשרת לילדים לפגוש את עצמם בתקופה קשה ומורכבת בחייהם ולראות את יכולותיהם והצלחותיהם ובכך לעבור תהליך העצמה, המשפיע ועוזר לתהליך ההחלמה. פעילות זו מתקיימת במערך ההמטולוגי - אונקולוגי, ביחידת הדיאליזה וביחידה להתערבות במצבי משבר. אלו הן מחלקות אשר בהן ילדים מאושפזים בדרך כלל לתקופות ממושכות.   

 

 
תזונה


סדנאות בישול ואפיה במערך ההמטולוגי - אונקולוגי
סדנת בישול ואפיה במערך ההמטולוגי - אונקולוגי אורכת כשעתיים ומאפשרת לילדים לחוות מגע בחומרי גלם, ריחות וטעמים של בית. פעילות זו מעניקה לילדים הזדמנות להתמקד בעשייה חיובית, שבסופה הם אוכלים את המזון שהכינו בעצמם ולרוב בהנאה גדולה. הורים רבים מספרים שהם מבקשים שיום הטיפולים יהיה דווקא ביום זה, כי ילדיהם מצפים מאוד לעיסוק בבישול ובכל החוויות שמפגש זה מעניק להם.

 

מטבח טיפולי ביחידה להתערבות במצבי משבר
תפיסת העולם העומדת מאחורי פעילות המטבח הטיפול ביחידה להתערבות במצבי משבר, היא הרעיון לאפשר לילדים להתמודד עם הקושי שלהם, בליווי צמוד של הצוות המקצועי המעניק סיוע וכלים להתמודדות.

הילדים המטופלים במחלקה זו, בדרך כלל בני נוער, בוחרים את המתכונים אותם הם רוצים להכין ובשבוע שלאחר מכן, הם מבשלים את המתכונים שנבחרו. תהליך הכנת האוכל הוא קבוצתי ונעשה בסביבה תומכת ומגינה המאפשרת לחוות חוויות חיוביות של גדילה והתפתחות אישית.

 

צילום


עם צוות המרכז החינוכי נמנית מורה האמונה על תחום הצילום. הצילום מאפשר לילדים ה"צלמים" במחלקות השונות חופש אמנותי, ראיה סובייקטיבית של עצמים ואירועים וביטוי עצמי מובהק.

צילום ביחידה להתערבות במצבי משבר
ביחידה מתקיים חוג צילום הפועל בהנחייתו של אמן צילום, הנותן משמעות עמוקה למושא הצילום ולזווית הצילום. לעיתים קרובות, מושאי הצילום הם המרכיבים, תהליך הכנת אוכל והתבשילים המוכנים שהילדים המאושפזים מכינים. כל אחד מהמטופלים מעניק לנושא האוכל את הזווית הייחודית שלו.

 

החדר הלבן


הסנוזלן התחיל לפעול בהולנד בתחילת שנות ה-80. משמעות המילה בהולנדית, סנופלן-לרחרח, דוזלן-לנמנם. כלומר, חדר שיש בו גירויים חושיים ושיש בו איזון בין פעילות ורגיעה. תכנית טיפול חדשנית זו, יצרה עניין לאומי רב הודות לחוויה החושית עבור מבוגרים וילדים עם צרכים מיוחדים.

תחום הגרייה הרב חושית התפתח רבות מאז המצאתו ונלמדה הדרך האולטימטיבית כיצד להפיק תועלת מרבית מחדר ה"סנוזלן" עבור הילדים המטופלים. במסגרת המרכז החינוכי פועלים שני מכשירי סנוזלן ניידים ושני "חדרים לבנים "אחד מהם מיועד לילדים המאושפזים במחלקה האונקולוגית וכולל גם אמצעי למציאות מדומה.


 

עבור לתוכן העמוד